söndag 10 augusti 2014

Björnbärsmarmelad

Det här året verkar vara ett riktigt björnbärsår! I veckan plockade vi runt tre liter och nu har alltihop blivit marmelad. Så här gjorde jag:

Knappt 2 kg björnbär
1 kg socker
Skal från 3 citroner och saften från en halv
1 tsk äkta vaniljpulver

Häll alla ingredienser i en tjockbottnad och gärna vid gryta. Koka på låg värme, rör om ibland och gör marmeladprovet då och då. (Min marmelad var klar efter en knapp timme.) Skumma väl och häll upp i rena burkar.

Allra helst äter jag marmeladen på rostat bröd med färskost under, riktigt smaskigt!

Det är ändå en förundransvärt bra känsla som infinner sig varje gång jag lyckas åstadkomma något gott och hemgjort som har potential att räcka länge, länge. Det är nästan som om det vore biologisk betingat. Och det får mig fortsätta vilja odla, leta, plocka, safta, sylta, konservera och bevara på alla möjliga sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar